יום חמישי, 29 בספטמבר 2011

Made in Israel - פלאש גיטר



אני בספק אם למרבית הגיטריסטים בארץ יצא לשמוע את המונח - גיטרות גרפיט. בעולם, מסתבר, הוא נפוץ יותר. בארצנו הקטנה, כמו בתחומי חיים אחרים, אנחנו רגילים לשמוע על דברים מעט מאוחר. מודה ומתוודה, רק לאחרונה יצא לי להיתקל במונח הנ"ל, וגם זה מאוד במקרה. במהלך חקירת הכלים של מייקל בנסון, הבאסיסט של משינה, במסגרת הפוסט הקודם, נתקעתי עם גיטרה שלא הצלחתי לזהות. ההדסטוק שלה היה מוזר לי. שאלתי בפורומים, התייעצתי עם עוד כמה, עד שציפור לחשה לי באוזן שמדובר ב-Flash carbon guitar. מחקירה מעמיקה יותר עלתה המסקנה שבחור ישראלי בשם מאיר יעקב איפרגן בנה אותה. הגעתי עד אליו (במייל, מה ז"א) וראיינתי אותו לגבי הגיטרות המסקרנות הללו.






איך התחיל הרעיון לבנות גיטרות מגרפיט?

"עם שחרורי מצה"ל, חיפשתי "עבודה מועדפת" והגעתי, דרך אחי, לעבוד בתעשייה אווירית, על מזל"טים. שם עברתי הכשרה לבניית מטוסים זעירים מגרפיט, ע"י חברה אמריקאית בשם מקדונלד דגלס. למדתי על החומר, ועל היכולות המיוחדים והנפלאים שלו. כמו כן הרעיונות לא פסקו בראשי.  יום אחד בהיותי במשמרת לילה, בהאנגרים הגדולים, בין המזל"טים העומדים מסודרים, בשקט מופתי, נקשתי על גוף אחד המטוסים ומיד הבחנתי בסאונד מיוחד במינו ומיד זה הזכיר לי את הסאונד שהשמיע לי, חברו של אחי הגדול, לילה קודם כשנקש על הגיטרה הישנה שלו, משנת 56'. חשבתי לעצמי, שאפשר לבנות גיטרה מהחומר הזה ושזה יתן אפקט של גיטרה ישנה (וינטג').
כך מאותו רגע הפכתי את מחשבותיי למעשה ולבניית גיטרות מגרפיט. כמובן שבהתחלה לא ידעתי איך בונים גיטרות ומה הם הכללים. מה שעשיתי ובגלל אמונתי בעשייה, הקרבתי את גיטרת הפנדר שלי והפכתי אותה למודל וממנו העתקתי אחד לאחד, בלי להבין את התורה של הגיטרה החשמלית וכיצד הדברים עובדים. כשסיימתי את הגיטרה הראשונה שלי, פגשתי את הנגן המחונן של שנות ה70', נואל אסקיאל, ונתתי לו לבדוק את הגיטרה. נואל התרשם מאוד מהסאונד שלה ואמר שכדאי להפיץ את הגיטרה בחו"ל . המילים שלו מאוד עודדו אותי ונתנו לי את הדרייב הראשון שממנו התחלתי לבנות גיטרות מגרפיט עד עצם היום הזה."

מה הרקע המוזיקלי שלך?

"גדלתי בבית שכולם מנגנים ושרים. התחלתי לנגן מאוחר יחסית - בגיל 17. אחרי הצבא למדתי באקדמיה למוסיקה "הד". הקמתי הרכב וניגנו במתנ"סים ובמסיבות פרטיות. המוסיקה שניגנו הייתה בעיקר רוק ישראלי: אריאל זילבר, אריק איינשטיין, דני ליטני ושאר טובים. היום אני מנגן עם הרכב של נגנים מה"כושים העבריים", במצפה רמון. אנו מנגנים ג'אז, בלוז ועוד."




ספר קצת על העסק.

"נכון להיום, העסק ממוקם בישוב מרחב-עם אשר בנגב, ליד קיבוץ שדה בוקר. בניית גיטרות מגרפיט החל מ1991. בהתחלה בניתי גיטרות חשמליות בלבד ועם השנים והביקוש התחלתי לבנות גם גיטרות בס (בחתיכה אחת) פרטלס וגם רגילות. בהמשך התחלתי לבנות גיטרות אקוסטיות שעימן נכנסתי להרפתקה לא פשוטה שגבתה ממני 6 שנים של ניסוי ותהייה עד להבאת מוצר העונה על כל הדרישות. במשך הניסויים למדתי המון על מבנה הגיטרה האקוסטית, הרבה מעצמי. מפני שכל ידע הקיים בשוק, בנוגע לאקוסטיות, הוא נוגע לגיטרות הבנויות מעץ, השונה בתכונותיו מגיטרות הבנויות מגרפיט. נכון להיום, אחרי כל הניסויים והתהיות ועם כל הסברות שרכשתי, הרשתי לעצמי לבנות גיטרה קלאסית, יחידה במינה-כאשר הגוף והצוואר הם יחידה אחת. ע"פ  חוות הדעת של מספר נגני קלאסית, הגיטרה מגיבה ומצלצלת מדהים."




מה היתרונות של גיטרה מגרפיט?

"מה באמת ההבדל? ההבדל הוא שגיטרה מגרפיט הינה בעלת יתרונות חשובים: ראשית כל, הגיטרה קלה וחזקה מאוד, אינה שבירה, אינה מושפעת משינויי טמפרטורה (הערת העורך: אם היא שורדת את חום הנגב - אני מאמין לו!) בעלת ססטיין ארוך (הערת העורך 2: תציצו בסרטונים) עם אופי מיוחד ונוחות חסרת פשרות. במיוחד בנוחות אחיזת הצוואר ואיזון בין הגוף לצוואר - מבחינה משקלית (הערת העורך 3: בעלי הלס פול מריירים כעת). גיטרה מגרפיט שאני מייצר אינה זקוקה לסט אפ כלל בגלל היותה יציבה וקשיחה. לא נותר אלא לבדוק ולנסות."

ואת הפיקאפים אתה מלפף בעצמך או שאתה קונה מוכנים ומרכיב?

"מלפף בעצמי ומכין חיפוי מקרבון."



האם תחום גיטרות הגרפיט מפותח בעולם?

"אכן. בשנים האחרונות קמו מספר חברות שבונות גיטרות מגרפיט. כמובן כולן שונות ולכל אחת יש את הייחוד שלה. יש לציין שיתרונות החומר תקפים בכל החברות, וכל חברה מציגה גיטרות בעלות אופי וצליל שונה אחד מהשני. החברות המוכרות שאני מכיר כיום הם: Rainsong, Composite Acoustics, Parker, Blackbird Guitars, Steinberger, Moses ועוד."

אילו אומנים ישראלים מנגנים בגיטרות Flash שאתה מייצר?

"אחד המוכרים הוא מייקל בנסון, הבאסיסט של להקת משינה," הוא מספר. "נגנים מגיעים אלי בדרך כלל מפה לאוזן. לדוגמא - בניתי דגם של גיטרה מגרפיט עבור שמוליק בודגוב שהיה חבר להקת ברוש בזמנו. הוא היה אמור לשווק אותה אצלו בחנות. בו בזמן הוא ניגן בתוכנית של יאיר לפיד מספר פעמים עם הגיטרה שבניתי לו. חברו להרכב היה הבאסיסט מייקל בנסון. מייקל מספר שהתעניין מאוד בסאונד המרשים של הגיטרה ותהה אם יש גיטרה בס מאותו חומר. כך נוצר הקשר בינינו. מייקל הגיע אלי וביקש שאבנה לו גיטרה בס מגרפיט ומאז הוא מנגן ומופיע איתה עד היום."

הבאס של מייקל בנסון בבנייה.

איזה כלי בתחום שאתה מתעסק בו היום הוא פנטזיה רטובה?

"הפנטזיה הרטובה היא פנדר סטראט משנת 57."

עד כמה אתה מוזיקאי פעיל? האם זה רק תחביב או קצת מעבר?
"ראשית כל, מוזיקה היא חלק בלתי נפרד ממני וכמו שציינתי אני מנגן עם הרכב אחת לשבוע.  שנית, יש לי המון רעיונות למוזיקה מקורית שאולי בעתיד אוציא לפועל. בגלל עיסוקי בבניית הגיטרות, קשה לומר שאני מוזיקאי פעיל במשרה מלאה, אך למרות זאת אני כן מרגיש כך ואני אסביר: מההתעסקות שלי בבנייה של כלי נגינה ונגינה על הרבה סוגים של כלים, מצאתי שאופי של גיטרה זורק אותך לסגנון מוזיקה מסוים מבלי שתרצה. לדוגמא: אם אני מנגן על פנדר מיד אני מנגן הנדריקס, דייר סטרייטס וכו', ואם אני מנגן על גיבסון אז מיד יוצא לי לנגן לד זפלין וכו'. מה שאני מנסה להגיד שישנה השפעה ישירה של אופי כלי הנגינה על הנגן עצמו ומה שהוא מנגן. לכן ישנם הרבה סוגי גיטרות וכן הרבה סגנונות של מוזיקה בהתאמה מופתית וייחודית לאותו אופי של שיר או מנגינה."




איך משכנעים גיטריסטים שיש עוד חומר בעולם שאפשר לבנות ממנו גיטרות?

"הרי היום לכל מוצר יש תחליף, לפעמים פחות טוב ולפעמים טוב הרבה יותר. אם נסתכל לאורך ההיסטוריה של כלי נגינה ידוע וברור שתמיד בנו כלי נגינה מעצים וזה די השתרש בתודעתנו, אך נכון להיום אנחנו די חשופים לחומרים חדשים שלא ידעו עליהם קודם, ולדעתי זה רק משפר את המצב ומביא מגוון רחב יותר של אפשרויות. למרות זאת ולא פעם נתקלתי באמירות כמו "רק מעץ" או - "אין יותר טוב מעץ" וזאת עוד לפני שבכלל ניגנו בגיטרות שלי. לדעתי, כל נגן שיעצום את עיניו ויתנו בידו גיטרה מגרפיט שנבנתה על ידי וישאלו אותו מאיזה חומר הגיטרה שהוא אוחז - יפרוט או ינקוש עליה ומיד יאמר שהיא עשויה מעץ."



כשנכנסים לאתר החברה, עם נבירה יסודית ניתן למצוא את המחירים - בין 2500-3000 דולר לגיטרה. לא זול, בהתחשב בעובדה שניתן לקנות במחיר דומה גיטרות מחברות מוכרות ששוויין לא יורד בהרבה בשוק יד-שניה (קאסטום-שופ וחברים). מצד שני, אם כבר בוחרים גיטרה בתקציב כזה, מה הסיכוי להחליף אותה?

Flash Carbon Guitar
http://www.flashguitar.co.il
http://www.youtube.com/user/FlashCarbonGuitar
meirjakov@gmail.com

2 תגובות:

  1. גיטרה מעץ היא יותר יפה וגם כרגע יותר זולה...

    השבמחק
  2. מעניין אותי לדעת כיצד עברת מעבודה מועדפת לעבודה רגילה לחלוטין והחלטת לוותר על המענק הנדיב, עשיתי כמותך (וויתרתי לאחר 120 ימים!!) ואני מאוד שלם עם ההחלטה,] האםאתה שלם איתה?

    השבמחק