יום שלישי, 21 ביוני 2011

ראיון #5: עמית ארז

צילום: טלסו

הסיפור שלי עם עמית ארז קצת משעשע. כחובב רוק ישראלי, שמעתי את השם שלו לא מעט, ויחד עם זאת גם את השם של הלהקה שעמית חבר בה - eatliz. רק כשראיתי את הלהקה מופיעה זיהיתי את הברנש והבנתי שהוא מריץ במקביל קריירת סולו מעניינת (גם באנגלית, אך שקט יותר - יש לציין) וגם עושה חיל באיטליז. מי מכם שמכיר את המוזיקה של איטליז, מודע למקצבים הלא-שגרתיים וההפקה העמוסה (לטובה). בהופעה חיה זה אף מרשים לא פחות (שלושה גיטריסטים בתיאום מושלם). בנוסף, עמית הוציא עד כה כ-5 אלבומי סולו (מ-2003 ואילך) ו-3 אלבומים עם איטליז. בין היתר משתף פעולה עם אומנים רבים ושותף לאלבומה של נועה בביוף.


גיטרות

"כמו להרבה גיטריסטים יש לי חיבה לגיטרות ישנות, לא תמיד זה משהו שאפשר להסביר באופן רציונלי במיוחד. אני אוהב להרגיש עץ שעברו עליו שנים, שהספיק להתרחב ולהתכווץ עשרות פעמים ולגבש איזה אופי מעניין משלו."

Guild D35NT 1975 with L.R.Baggs “Element Active System VTC” Pickup
"האקוסטית שלי היא גילד משנת 1975. אני אוהב מאד את האקוסטיות של גילד מפני שיש להן טווח תדרים מאד רחב, הגבוהים מאד חדים והבסים מאד שמנים, וגם יש להם תגובה דינמית מצויינת. שלא כמו הרבה אקוסטיות אחרות שיש להן קימפרוס מסוים המעניק תמונה מעט שטוחה, הגילד נוחה לי בלהבליט (או לא להבליט) צלילים מסויימים בתוך הפריטה. בכל מה שקשור לפינגרפיקינג (finger-picking), שזה עיקר הנגינה שלי, התכונה הזו משמעותית במיוחד עבורי. סט אפ המיתרים הוא 011. בעקרון אני מעדיף לנגן על 012 אבל בגיטרה הספציפית הזו המתח שהם יוצרים על הצוואר מקשה עלי מידי ובשלב מסוים "נכנעתי" וירדתי מספר (הערת העורך: זה בסדר, אתה לא פחות גברי עכשיו)."

"התקנתי לה פיקאפ Element Active System VTC של L.R.Baggs , שזו חברה חזקה במיוחד בכל מה שקשור להגברה של כלים אקוסטיים. בהופעות אני מעביר אותה קבוע דרך D.I של אותה חברה הנקרא Para-Acousric D.I. עוד לא שמעתי עד היום אף D.I שמעביר סאונד אקוסטית יותר טוב ממנו. הגיטרה יוצאת הכי קרוב לדבר האמיתי - שמנה, בריאה ועם אפשרות שליטה נוחה על הדגשה או הנמכה של תדרים, היפוך פאזה וביטול פידבקים."

Esteve 1GR01 (nowadays just Esteve 1) with L.R.Baggs “Dual Source” Pickup


"הגיטרה הקלאסית שלי היא אסטווה משנת 2000. אין לי הרבה מה לפרט עליה מלבד שאהבתי את הצליל שלה, היא היתה נוחה לי, התאימה לתקציב שלי ואני מאד מרוצה ממנה. גם עליה התקנתי פיקאפ של L.R.Baggs מדגם Dual Source – זה אומר שהוא קולט גם סיגנל פיאזו (סיגנל המגיע מתחת לגשר של הגיטרה איפה שהמיתרים נכנסים) וגם סיגנל ממיקרופון קונדנסר שיושב בתוך גוף התהודה, וניתן למקסס בין שני הסיגנלים. זה מאפשר סאונד גדול ועשיר מאד בהגברה, אם כי לרוב הקונדנסר יוצר פידבקים אז אני לא מפעיל אותו בדרך כלל. זה משתנה ממקום למקום, ומסאונדמן לסאונדמן."

Fender Stratocaster 1979 with Dimarzio “Virtual Vintage ’54 Pro” Bridge Pickup
Gibson Les Paul Studio 1994

"אני מנגן רק על חשמלית אחת כבר מספר שנים טובות, פנדר סטראטוקסטר משנת 1979 עם סט אפ מיתרים 010. זו גיטרה קצת קשה לנגינה בכל הקשור לזריזות אצבעות אבל היא מוציאה קלינים מדהימים והיא מאד ורסטילית. בגלל אטליז הייתי צריך ממנה גם פאואר-קורדס חזקים יותר ממה שהיא הצליחה להוציא אבל לא רציתי לוותר על כל שאר הצבעים שהיא מספקת, אז התקנתי לה פיקאפ ברידג' (הקרוב יותר לגשר) של דימרציו שהוא בעצם האמבקר בגוף של סינגל פיקאפ. הוא מעניק לי דיסטורשנים חזקים ונקיים מפידבקים, ובו בזמן שומר על אותו סאונד קלין קלאסי של סינגל פיקאפ של פנדר. חוץ מזה יש לי בבית את החשמלית הראשונה שלי, גיבסון לס פול סטודיו משנת 1994 ואני נהנה לנגן עליה בשביל הכיף נטו, בעיקר כשבא לי לנגן מטאל."

אפקטים

"הפדלבורד שלי התפתח לא מעט במשך השנים אך ורק ע"פ הצרכים שלי באטליז. האפקט היחידי שלא השתנה אצלי מאז שנכנסתי לאטליז זה האיבנז טיוב קינג (Tube King), דיסטורשן עם מנורה שגורם לכל פדאל דיסטורשן אחר שאני בודק להישמע רזה וחסר תדרי אמצע. זה מה שיפה בטיוב קינג, יש לו תדרי אמצע כל כך חמים ויפים שהוא מצלצל גם כוחני מאד וגם יוצא החוצה במיקס של שלוש גיטרות באופן ששום דיסטורשן אחר שניסיתי לא מצליח, והוא מאד דינמי ומתפקד מצוין גם כאוברדרייב אם רוצים. החיסרון שלו הוא מארז מאד עדין ולא חכם, מה שאילץ אותי להחליף לו סוויץ' מספר פעמים וגם להתקין לו תקע חשמל שונה ויציב יותר."


"יש לי שלושה פדאלים של Piggyfx (דני אברג'יל וירון מלול): קומפרסור שמחקה את הקומפרסור האדום של MXR, הנקרא גם Dyna-comp. שלא כמו האפקט המקורי, דני התקין בו בנוסף לכפתורים של ססטיין וווליום גם כפתור שלישי לשליטה ב-attack. השניים האחרים הם אוברדרייב הנקרא D.U.I ופאז הנקרא Schweinefleisch (הערת העורך: ישראלים אוהבים להתחכם עם שמות גרמנים).

פיגי-אפקס כבר כיכבו פה בפוסט של גיל לואיס ובצדק, אני אחזק ואחזור על זה שוב. הם גאווה לאומית מבחינתי – האפקטים שלהם נשמעים מדהים, חזקים וחסינים כמו טנקים מיניאטוריים, ובכל ביקור שלי אצלם, לא משנה הסיבה, אני לומד איזה משהו חדש בתחום ומשכלל את ההבנה שלי או מקבל טיפים בציודים בכלל. הם גם אלופים בתיקון פדאלים (אמרנו טיוב קינג קודם...) אירגון וחיווט פדלבורדים ובשידרוגים מעניינים לאפקטים בכלל... ופה אני מגיע לדיליי שלי:

Line 6 DL4 Delay modeler
זהו פדאל המכיל 16 דגמי דיליי, חלקם מפורסמים יותר וחלקם פחות ע"פ פדאלי דיליי מפורסמים ואהודים שיצאו לאורך השנים. יש בו כמובן כפתורי שליטה על אופי הדיליי שנבחר, לחצן לטאפ-דיליי (הגדרת מהירות ומספר חזרות עם הרגל) ואפשר לשמור בו שלושה זכרונות קבועים.
פה דני אברג'יל נכנס שוב לתמונה – שני הלחצנים שאתם רואים בחלק העליון של הפדאל הם תוספת של פיגי-אפקס. הימני מביניהם מרחיב לי את כמות הזכרונות לשישה במקום שלושה (שניים על כל כפתור), והשמאלי מייצר endless repeat של הדיליי (כל עוד אני לוחץ עליו), לא משנה על איזה סוג של דיליי אני נמצא. הם גם החליפו לי את כל הלחצנים והכפתורים בפדל לסוג חזק ויציב יותר מהמקוריים.


Line 6 M13 – Stompbox Modeler
זו רכישה טרייה ואני עדיין לומד את המוצר המדהים הזה, פדאלבורד בפני עצמו (הערת העורך: ככה אתה בוגד בציוד האנלוגי שלך?). אותה חברה של הDL4, ליין 6, מחזיקה בקטלוג שלה עוד ארבעה פדלים אחרים הבנויים על אותו עקרון, כל אחד עבור סוג אחר של אפקטים – דרייב (דיסטורשנים ואוברדרייבים), רוורב, מודוליישן (פלנג'ר, פייזר ,וחבריהם), ופילטרים (פרושיאנטה?). בפדאלבורד הנ"ל יש את כל החמישה, וניתן לשמור מספר רב של מערכי אפקטים, בכל מערך יש 12 זכרונות, כאשר ניתן להפעיל עד ארבעה בו זמנית. בנוסף יש בפנים גם לופר (looper) וטיונר, זה לא יאומן איך זה מצלצל ובעצם אני יכול לנגן סט שלם אל אטליז רק איתו אם אני רוצה, בלי לגעת בפדלבורד הרגיל שלי. הוא קל וקומפקטי ושומר על אופי עבודה של פדאלים עם שליטה אנלוגית (הערך העורך: חשוב!) ושמירה אוטומטית.

הדבר האחרון במערך זה פדאל EQ עתיק של איבנז בשם PQ9. לא זוכר מאיפה יש לי אותו אפילו. אני משתמש בו בתור בוסטר כללי.

רשימת האפקטים:
Line6 M13 Stompbox Modeler
Ibanez Tube King distortion
Piggyfx red custom compressor
Piggyfx D.U.I overdrive
Piggyfx Schweinefleisch fuzz
Ibanez Parametric EQ (PQ-9)
Boss chromatic tuner TU-2
Line 6 DL4 delay modeler, MODIFIED

"ולסיום אנקדוטת ציוד:
בתחילת דרכי עם אטליז הפדאלבורד שלי הורכב בעיקר מפדאלים בינוניים של BOSS (הערת העורך: יאק). לילה אחד אחרי הופעה בבארבי הכנסנו ציוד בחזרה לתא המטען של האוטו שלי, ורק את תיק האפקטים שכחתי להכניס, הוא נשאר שעון על הגלגל האחורי. רוורס אחד קטן לאחר ההתנעה שמענו רעש מחיצה מלחיץ, ולמרבה התדהמה הפדלים כמעט ולא נמעכו, מה שהפתיע את כולנו. מצד שני, הם לא עבדו, מה שלא הדהים אף אחד. מספר ימים לאחר מכן כבר היה לי סט אפקטים אחר לחלוטין."


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה